UiA og UDSM fortsetter årelangt samarbeid

Universitetet i Agder og Universitetet i Dar es Salaam (UDSM) i Tanzania fornyet sitt samarbeid innenfor utdanning og forskning ved å signere en intensjonsavtale.

Rektor Sunniva Whittaker, leder for internasjonalisering Lulu Tunu Kaaya, leder for kjønnsstudier Dr. Lulu Mahai, ambassadør Elisabeth Jacobsen, rektor William Anangisye, seniorrådgiver Clare Jortveit og kommunikasjonsdirektør Isdory Jackson.

UiA har samarbeidet med Tanzanias eldste og største universitet i over 20 år og har i dag to eksternt finansierte prosjekter. Fakultet for samfunnsvitenskap samarbeider med UDSM og Makerere Universitet i Uganda gjennom NORHED-programmet GENDIG; og Handelshøyskolen ved UiA samarbeider med UDSM om student- og personalmobilitet på flere nivåer gjennom et NORPART-program.

I tillegg til å diskutere spesielle utfordringer i Tanzania og UiAs visjon om samskaping, møtte delegasjonen fra UDSM Avdeling for lærerutdanning og Fakultet for helse- og idrettsvitenskap for å diskutere utvidet samarbeid. Delegasjonen møtte også PhD-kandidater og masterstudenter fra UDSM som studerer ved UiA.

Intensjonsavtalen er fornyet for fem nye år og åpner for samarbeid ved alle fakulteter og på alle nivåer. Rektor Sunniva Whittaker og rektor William Anangisye ønsket den norske ambassadøren i Tanzania, Elisabeth Jacobsen, velkommen for å diskutere samarbeid om utdanningsinitiativer mellom de to landene.

Kommunikasjonsdirektør Isdory Jackson; PhD-kandidat Jonathan Mukiza Kansheba (Handelshøyskolen ved UiA); Masterstudent Johari Twaha (Handelshøyskolen ved UiA); Dr. Lulu Mahai; PhD-kandidat Tumaini Kabudi (Informasjonssystemer); masterstudent Jovinary Kajuna (Handelshøyskolen ved UiA) og Dr. Lulu Tunu Kaaya.