Fakultet for humaniora og pedagogikk har forsking innan pedagogikk, spesialpedagogikk, litteraturvitskap, medievitskap, språkvitskap (nordisk, engelsk, fransk, tysk og spansk), omsetjing, religion, filosofi, etikk og historie. Innanfor alle fire institutt blir det også driven forsking knytt til barnehage, skule og lærarutdanning.
Hovudmål for forsking ved Fakultet for humaniora og pedagogikk
Vi driv framifrå, nyskapande, kritisk og samfunnsrelevant forsking. Vi vil:
styrke og synleggjere bidraga frå humaniora og pedagogikk til å løyse dei store samfunnsutfordringane
byggje opp eit heilskapleg og tverrfagleg forskingsmiljø for barnehage-, skole- og utdanningsrelevant forsking
auke studentdeltakinga i forskings- og utviklingsaktivitetar ved fakultetet
skape god kultur og gode strukturar for å søkje og gjennomføre eksternt finansierte forskingsprosjekt
leggje til rette for den frie og nysgjerrigheitsdrivne forskinga
Podkasten Colletts kafé byr på samtalar med forskere fra Fakultet for humaniora og pedagogikk.
Forskarportrett
Journalistikk i konfliktområder
Kenneth Andresen
Institutt for nordisk og mediefag
Hvis du ikke forstår hvordan hendelser fra fortiden fortsatt lever i et samfunn, vil du heller ikke forstå mediene i det samfunnet. Kenneth Andresen forsker på journalisters vilkår på Balkan.
Journalistikk i konfliktområder
Når barn ikke snakker
Heidi Omdal
Institutt for pedagogikk
Hvordan skal en reagere når et barn ikke snakker? Heidi Omdal forsker på selektiv mutisme, og har kommet frem til at tausheten sannsynligvis handler om en fobi mot å snakke.
Når barn ikke snakker
Hva skal vi med moral?
Odin Lysaker
Institutt for religion, filosofi og historie
Odin Lysaker er filosof og forsker på etikk. Han ser på etikkens rolle når det gjelder ytringsfrihet og flyktninger. Lysaker mener moral er relevant, selv i dagens verdimangfoldige samfunn.
Hva skal vi med moral?
Demokrati i barnehagen
Else Cathrine Melhuus
Institutt for pedagogikk
Hvordan kan barnehagene utformes slik at de fremmer demokrati, likestilling og medbestemmelse hos barna som går der? Førstelektor Else Cathrine Melhuus forsker på rom og demokrati i barnehager.