Månedens ph.d.: Katherine Stacey Montgomery Brown

Katherine Brown startet som ph.d.-kandidat ved Institutt for informasjonssystemer denne måneden. Hun skal se på hvilke utfordringer eldre personer og innvandrere opplever i møte med digitale helsetjenester.

Katherine Brown profilbilde
Ph.d.-kandidat Katherine Stacey Montgomery Brown

Om min bakgrunn:

– Jeg har bakgrunn innenfor kulturantropologi - jeg tok min BA fra Macalester College i Saint Paul, Minnesota, og studerte deretter anvendt kulturanalyse ved Københavns Universitet. Siden den gang har jeg jobbet med energirådgivning og evaluering i Seattle, Washington. Faglig har jeg alltid vært interessert i migrasjon og likestilling - bacheloroppgaven min var en feministisk etnografisk studie av først og fremst kvinnelige "returmigranter" til Tyrkia - etniske tyrkere som ble født i Tyskland og flyttet "tilbake" til Tyrkia for første gang som voksne. Jeg fortsatte dette arbeidet i en annen form da jeg arbeidet med masterstudiet mitt - her gjennomførte jeg en etnografisk studie av holdninger til helse blant muslimske kvinner i København. I masteroppgaven min skiftet jeg litt fokus, og så på hjemløshet i Seattle, men jeg ble interessert i det også ut fra et perspektiv om likebehandling og inkludering. Jeg har jobbet med inkludering i Nord-Europa før, og ettersom jeg har beveget meg mye frem og tilbake over Atlanteren, bruker jeg mye tid som en "outsider" og synes det er meningsfullt å jobbe med dette fenomenet gjennom akademia.

Om forskningsprosjektet:

– Prosjektet mitt er en del av SOS-prosjektet. På et overordnet nivå spør jeg hvordan 'delvis digitale borgere' får tilgang til digitale helsetjenester i Norge, og hvordan velferdsstaten kan støtte pasienter og deres støttetjenester i tilgangen til omsorg. For å forstå begrepet "delvis digital borger", vil jeg forske på to grupper: eldre voksne med begrenset digital kapasitet (delvis digital) og innvandrere til Norge (delvis statsborger). Jeg forventer at disse gruppene vil møte mange forskjellige utfordringer når det gjelder tilgang til og bruk av digitale helsetjenester, men at det også vil være viktige likheter som kan ha betydning for hvordan disse tjenestene skal utformes. I sin kjerne handler denne forskningen om digital og samfunnsmessig inkludering og om å forstå hvordan man kan støtte ikke-standardbrukere og deres nettverk. Jeg er ny innen IS, men etter hvert som digitale løsninger blir mer utbredt, ser jeg overlappingen mellom inkludering og digitalisering som avgjørende for fremtiden.

Dette ser jeg frem til nå:

– Jeg er foreløpig fortsatt i Seattle på grunn av restriksjoner på innvandring, selv om jeg mottok visum fra UDI i februar. Vaksinearbeidet har kommet langt her, og jeg har vært fullvaksinert siden midten av april. Begrensningene i Norge gjør det imidlertid utfordrende både å planlegge flyttingen og koordinere tidspunkt for å møte og bli kjent med kolleger (tidsforskjellen er 9 timer). Mannen min og jeg kjøpte flybilletter 29. juni ettersom jeg har kurs den andre uken i juli, men på grunn av nåværende smitteutvikling, lurer vi på om vi må utsette igjen.

Uansett gleder jeg meg til å flytte og til å være i et akademisk miljø igjen, etter de siste årene innenfor rådgivning. Jeg gleder meg også til mer avslappede koronarestriksjoner som vil gjøre det mulig å jobbe på et kontor igjen for første gang på 15 måneder. Jeg ser frem til å være så nær både vannet og skogen, og komme nærmere familien. I et forsøk på å få flyttingen til å føles reell, kjøpte jeg konsertbilletter på Kilden for august, så jeg gleder meg foreløpig også til det!