MaScE sommerskole 2023

MaScE arrangerte sommerskole på Skottevik Feriesenter 19-22. juni 2023 med 22 stipendiater og 8 veiledere som deltok.

Bilde av deltakere

MaScE Sommer skole tilbyr stipendiater som arbeider innen matematikkdidaktikk og naturfagdidaktikk muligheten til å presentere sitt arbeid og diskutere styrker og svakheter i små grupper på seks stipendiater og to erfarne veiledere fra en av partnerinstitusjonene i MaScE.

Sommerskolen startet på UiA med en workshop om PhD-forskning sett fra perspektivet til Toulmin-argumentasjonsmodellen med Bob Evans fra Københavns Universitet.

Etter workshopen fortsatte vi med båt til Skottevik Feriesenter. Her tilbrakte vi tre dager med plenumsforelesninger fra Raymond Bjuland, Universitetet i Stavanger, Doris Jorde, Universitetet i Oslo og Said Hadjerrouit, Universitetet i Agder og vi jobbet sammen i gruppesesjoner og diskuterte videre i «walk and talks».

De deltakende stipendiatene hadde sendt inn et sammendrag av arbeidet sitt før sommerskolen, og alle sammendragene ble samlet i en bok. Alle stipendiater og gruppeledere forberedte seg ved å lese sammendragene til de andre stipendiatene i sin gruppe. En kritisk venn hadde et spesielt ansvar for å lese nøye sammendraget han var en kritisk venn for. En annen stipendiat fungerte som sekretær og tok notater fra svarene fra den kritiske vennen, gruppen og gruppeveilederne.

Her er de 4 gruppene på sommerskolen:

The Jellyfish group.

The Crayfish group (og vinnere av turnering).

The Lobster group.

The Crab group.

Her er stipendiatene engasjert i workshopen til Bob Evans:

Fra båtturen til Skottevik Feriesenter