Undervisningsverkstedet - et teknologirikt rom for lærerstudenter

Tar du turen opp til det splitter nye Undervisningverkstedet (UV) til lærerutdanningene ved UiA er sjansen stor for at du møter på minst én av fem meget engasjerte, kreative og hjelpsomme studentmedarbeidere.

Susanne Webenstad (lektor) og  Silje Daarstad (GLU) organiserer og gjør seg kjent med Lego som skal brukes til å programmere.
Susanne Webenstad (lektor) og Silje Daarstad (GLU) organiserer og gjør seg kjent med Lego som skal brukes til å programmere.

Undervisningsverkstedet er et nyetablert rom i bygg 46 308 som inviterer til aktiv læring og pedagogisk utprøving. Rommet skal brukes til undervisning på lærerutdanningene ved UiA og er fylt med både digitale og analoge teknologier. Her finner du alt fra interaktive skjermer, utstyr til programmering, nettbrett og droner; til sakser, fargestifter og piperensere. Møbleringen er fleksibel med hjul, sittegrupper, arbeidsbord og sakkosekker.

Trine Wåland, Alexander Halvorsen, Matias Smørvik, Susanne Webenstad og Silje Daarstad er alle nyansatte studentmedarbeidere og skal sammen jobbe med å bemanne det teknologirike rommet til det beste for både studenter og lærere.

Har du spørsmål angående booking av rommet, send epost til kjerstin.b.danielsen@uia.no

Fremtidsrettet rom

UV er et undervisningsrom utenom det vanlige. Først og fremst er det fylt med masse spennende teknologi, men møbleringen er også utradisjonell.

– Jeg føler nesten at jeg er i Google sitt hovedkvarter når jeg er i UV, sier Alexander.

Så langt har jobben til de nyansatte studentene vært å leke seg og eksperimentere med det digitale utstyret.

– Vi har også hatt ansvar for å montere og organisere utstyr, noe som gjør at vi blir kjent med både det og rommet, sier Trine.

– Vi har gjort alt fra å organisere Lego til å montere og programmere droner.

Motiverende

– Jeg søkte jobb i UV fordi jeg er opptatt av at alle elever skal synes undervisning er gøy og motiverende. Fordi UV er et rom for aktivitet vil jeg få en unik innsikt i hvordan jeg kan variere undervisningen min for å nå alle elevene, sier Susanne.

Matias er enig og legger til at han også ser frem til å være i rommet når det brukes til undervisning.

– Jeg gleder meg til å se ulike metoder og opplegg og gjøre meg noen erfaringer med hva som funker og ikke.

Ifølge Silje har hun så langt hatt lite om pedagogisk bruk av teknologi i sin lærerutdanning.

– Jeg oppdaget fort at det er en avstand mellom praksisfeltet og universitetet på dette området. Ved å jobbe i UV blir jeg motivert til lære og teste ut hvordan jeg kan planlegge variert undervisning ved hjelp av teknologi.

Studentmedarbeiderne er i full gang med å gjøre seg kjent med utstyret i rommet. Her sammen med Kjerstin Danielsen, koordinator for rommet og Tore Mydland, lærer ved Torridal skole.

Skal jobbe i team

Undervisningsverkstedet skal først og fremst være et undervisningslokale for faglærere ved lærerutdanningene som ønsker å benytte de mulighetene rommet gir for variert og studentaktiv undervisning. Det er også et mål at praksisfeltet skal kunne bruke rommet. Samtidig vil verkstedet være åpent for studenter utenfor undervisning.

– Vi tenker at det er viktig at rommet er bemannet av studenter som kjenner teknologien i rommet og som kan være behjelpelig og fungere som støttespillere for dem som skal bruke det, sier Kjerstin Danielsen.

Hun er leder for teamet som har ansvar for drift og utvikling av rommet.

– Studentene inngår i et større team som jobber i verkstedet, og deres erfaring, kompetanse og ideer vil være veldig viktig i det arbeidet vi skal gjøre.

En arena for kreativitet

– Jeg tenker at rommet vil være en spennende arena for studenter å teste ut og utvikle egen undervisningspraksis, sier Alexander.

Ifølge Matias er rommet virkelig er en kilde til inspirasjon, eksperimentering og aktivitet, og begge er enige i at de vil få helt nye ideer til undervisning ved å jobbe og være i UV.

– Det blir gøy å utforske hvordan vi for eksempel kan bruke 3D-printer, VR-briller eller programmering på en pedagogisk god måte i ulike fag.

Både Silje og Susanne håper at både medstudenter og faglærer på alle lærerutdanningene kommer til å bruke rommet til å teste og prøve ut ting, for eksempel i forberedelse til praksis.

– Målet er at det skal være lav terskel for å komme hit og det skal være et rom hvor det er lov til å prøve og feile.