På bakgrunn av våre erfaringer i prosjekt School-In anbefaler vi å dele personalet inn i grupper på tvers av trinn, fag og team. Det er fordi personalet ofte blir mer opptatt av å planlegge og å diskutere enkeltbarn når de er i kjente grupper med samme fokus. For at personalet skal diskutere skoleutvikling, trenger de å reflektere sammen med kolleger som ser skolen fra en annen side enn dem selv.
Dette er i tråd med Kunnskapsløftet 2020 der hele personalet forpliktes til å arbeide med skoleutvikling:
Alle ansatte i skolen må ta aktivt del i det profesjonelle læringsfellesskapet for å videreutvikle skolen. Det innebærer at fellesskapet reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for målrettede tiltak (s. 19)
Vår erfaring er at grupper på tvers ikke er så populært i starten, men etter hvert ser det faktisk ut til at dette er noe av motivasjonen og inspirasjonen i arbeidet. Personalet sier at de synes det er inspirerende å diskutere og reflektere omkring egen skolen med andre i kollegiet enn de som de vanligvis snakker med. De ser at de som arbeider i småskoletrinnet, ser skolen på en annen måte, enn de som for eksempel jobber mest i ungdomsskoletrinnet. Bruk gjerne disse argumentene når dere skal introdusere grupper på tvers i deres skole.
Gruppene som er omtalt her, kan med fordel være basisgruppen gjennom arbeidet med utviklingsområdet. Det vil si at personalet starter og avslutter Dialogcafe i basisgruppene og fortsetter arbeidet med Refleksjonssirkel i disse gruppene. På den måten beholdes fokuset på skoleutvikling.