Mental Mapping Respons (MMR) - metoden ble utviklet i tråd med formålet med prosjekt School-In å invitere personalet på en deltakende-demokratisk utvikling av skolen.
Metoden ble skreddersydd for at personalet skulle kunne finne fram til et felles valgt utviklingsområde i sammenheng med inkluderende fellesskap for skoleutvikling.
Arbeidsmetoden ble brukt sammen med et spesielt utviklet spørreskjema som ga muligheter til å formulere resultater som påstander personalet kunne ta stilling til.
Metoden kan tilpasses og kan brukes generelt for å komme fram til en felles demokratisk valgt utviklingsområde
eller spesielt for oppfølging av spørreskjemaresultater som gir muligheter til å bruke kartlegging som utgangspunkt for endring
Før dere begynner å bruke metoden, må dere formulere påstander om skolen på det utviklingsområdet dere har valgt eller som er resultater fra kartleggingen. Her er et eksempel:
Kartlegging
Inkluderende fellesskap
Skolen er ikke tilknyttet lokalmiljøet
Skolen er inkludert i lokalmiljøet
Lite bruk av lokalmiljøet i undervisningen for å engasjere elevene
Kollegiet bruker lokalmiljøet og referanser til lokalmiljøet i undervisningen
Skolen har noe støtte fra foreldre/foresatte, men bruker de lite som ressurs
Skolen opplever støtte fra foreldre/foresatte
Kollegiet har lite erfaring med skoleutvikling
Kollegiet er samstemte i sitt arbeid med skoleutvikling
Kollegiet kjenner elevenes hverdagsliv i liten grad
Alle i kollegiet kjenner elevene sine
Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene innenfor hvert klassetrinn, men ikke i hele skolen
Kollegiet er samstemte i sine handlinger ovenfor elevene
Elevenes bakgrunn/mangfold er ikke tema i skolen
Felles ansvar for håndtering av mangfold
Skolen har høye, men lite samstemte forventninger til elevrollen
Kollegiet har like forventninger til en tydelig elevrolle