Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Kom i gang med LinkedIn

Førsteinntrykket er viktig når du møter noen ansikt til ansikt, men visste du at det kan telle minst like mye digitalt? 

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Illustrasjonsfoto

Photo by Greg Bulla on Unsplash

Når du blir googlet er LinkedIn noe av det første som kommer opp i søkemotoren. Derfor bør du jobbe med å få på plass en god LinkedIn-profil i studietiden.

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk. Som student og jobbsøker ligger det gode muligheter i å ta del i dette sosiale nettverket. Tall fra NAV i 2020 viste at kun 60 % av alle stillinger lyses ut offentlig. Siden mange jobber går via nettverk kan LinkedIn være din vei inn i arbeidslivet. I arbeidet med å systematisere og utvide nettverket, bør du ha en innholdsrik LinkedInprofil som viser fram kompetansen din på en god måte. Vi har samlet noen tips til hvordan du kan få dette til.

Husk at LinkedIn alltid er tilgjengelig på mobilen. Nye kontakter kan legges til hver dag. Du kan også gjøre profiloppdateringer, men bruk fortrinnsvis PC. Et godt tips er å kopiere teksten over til LinkedIn fra et rettskrivingsprogram, slik at du unngår feilstavelser i søkemotoren.

1) Bruk et godt profilbilde og bakgrunnsbilde

Det første du må ordne er et godt profil- og bakgrunnsbilde. Det er tjueen ganger større sjanse for at noen besøker profilen din, dersom dette er på plass. Profilbildet bør fremstå profesjonelt, men kan fint tas av en venn med mobilkamera. Smil og vær avslappet, og tenk over:

  • Antrekk: Klærne bør kunne brukes på din fremtidige arbeidsplass
  • Lys: Bruk dagslys og vær obs på eventuelle skygger.
  • Vinkel og utsnitt: Ta bildet fra skuldrene og opp. Det bør være lett å kjenne deg igjen, så ha blikket rettet mot kamera og plasser kameraet i ansiktshøyde.
  • Rolig bakgrunn 

Dette bør du unngå:

  • Uskarpe bilde
  • Selfies
  • Filter
  • Bilde hvor du er i en sosial setting

På LinkedIn som på Facebook kan men legge til et bakgrunnsbilde. På LinkedIn kan et passende bakgrunnsbilde være et grafisk bilde som du liker eller et bilde som viser noe av din tilknytning. Eksempler på dette kan være et bilde fra studiestedet ditt, jobben du er i eller en aktivitet du er opptatt av. Tenk over hvordan bildet kan oppfattes.

2) Korrekt kontaktinformasjon

På LinkedIn kan du endre URL-adressen til profilen din, slik at den er enkel å huske og kan legges inn i mailsignaturen din for eksempel. Husk også at du bør bruke en privat e-postadresse, slik at det er mulig å få tak i deg, også etter at du er ferdig på UiA eller har skiftet jobb. 

3) Lag en profesjonell overskrift

Overskriften rett under profilbildet ditt er en kjempeviktig annonseplass, og er av stor betydning når arbeidsgiver ser etter interessante kandidater. Du har 120 tegn til rådighet og det gir rom til å skrive mer enn bare en formell tittel. Bruk gode nøkkelord som beskriver hva du studerer, viktige kompetanseområder og jobbinteresser som du har.  Tenk at du skal fremheve det viktigste og som du ønsker å jobbe med. Det kan være viktige fag du har hatt eller praktiske ferdigheter som vil være nyttig i jobbene du sikter deg inn mot. Nøkkelordene gjør deg søkbar hos arbeidsgiver og dermed øker synligheten din på LinkedIn.

Det kan derfor være verdt å undersøke hvilken kompetanse som etterspørres i arbeidsmarkedet du sikter inn mot og hvilke ord som brukes til å beskrive dette. For eksempel er prosjektledelse et nøkkelord som mange arbeidsgivere søker på. Dersom du har erfaring med prosjektarbeid, kan det være lurt å skrive prosjektledelse i overskriften, selv om du kanskje ikke har opparbeidet deg ledelseskompetansen enda. 

4) Skrive en oppsummering

I oppsummeringen kan du selge deg selv inn til en potensiell arbeidsgiver. De tre første linjene er de viktigste, så bruk god tid på å formulere dem. I oppsummeringen bør du skrive noe om nøkkelkvalifikasjoner, ambisjoner og ønsker, og du bør være både personlig og relevant.

  • Hvor er du i dag, og hvor ønsker du å være i morgen?
  • Fokuser på hva du kan gjøre for andre enten dette er arbeidsgiver eller kunder
  • Ha med historikk, men fokuser på fremtiden
  • Dekk inn faglige kvalifikasjoner, erfaringer og personlige egenskaper

Husk å bruke nøkkelord i oppsummeringen også. De viktigste nøkkelordene dine bør gå igjen i overskriften, oppsummeringen og beskrivelsen av ferdighetene dine, slik at du øker sjansen for å komme opp arbeidsgivers søk.

5) Utdanning, erfaring og frivillig arbeid

Fyll ut utdanning, arbeidserfaring og frivillig arbeid. Husk å tagge alle virksomhetene, slik at du knyttes opp mot disse organisasjonene og blir søkbar herfra. Alt du har med i CV-en bør være med på LinkedIn, og du kan gjerne skrive mer utfyllende informasjon på LinkedIn enn hva du gjør i CV-en.

  • Vis gjerne til resultater ved å laste opp dokumenter eller lenker som dokumenterer hva du har produsert.
  • Lenk opp studieprogrammet du har gått på eller annen informasjon som viser hva du har studert eller jobbet med.
  • Utdyp de fagene eller erfaringene som er relevant for fremtidige jobber. Du trenger ikke liste opp alle fagene, men det kan være lurt å liste opp de fagene du ønsker fokus på.

6) Fremhev dine ferdigheter

Legg til ulike ferdigheter som du har eller holder på å opparbeide deg. Igjen er det slik at sannsynligheten for at rekrutterer finner deg i aktuelle søk, øker dersom du legger inn en relevant ferdighet. Prøv å legge inn en ferdighet, så vil du se at LinkedIn hjelper deg med å finne de riktige ordene. Skriver du for eksempel inn “Stra” foreslår LinkedIn ulike ord som handler om strategi. Du velger selv de ferdighetene som skal være mest synlig i profilen din.

Husk at nettverket ditt kan bekrefte ferdighetene dine, ved å gå inn på profilen din og gjøre en godkjenning. Se gjerne på andres LinkedInprofiler og bekreft de ferdighetene som du erfarer at andre har. Vær raus mot andre, så vil du oppleve at nettverket ditt er raust tilbake. Tenk over hvem du har i ditt nettverk som du kan spørre om å bekrefte noen av ferdighetene du har. Tør å spørre om hjelp.

7) Få og gi anbefalinger

Gode referanser er gull verdt. Det er ikke noe i veien for å be en medstudent, tidligere leder eller kollega om å gi deg en anbefaling. Det er en gylden mulighet du har, fordi en anbefaling er med å gi et troverdig bilde av deg. Anbefalingen blir ikke synlig i profilen din før du godkjenner den.

Kanskje har du en medstudent som du ønsker å fremsnakke eller en praksisveileder som du ønsker å takke? Bruker du funksjonen til å gi andre en anbefaling, vil dette også være synlig i profilen din. LinkedIn bygger på en raushetskultur, hvor vi heier på hverandre. Hvordan du omtaler andre, kan likevel si mye om deg som person.

8) Vær aktiv og tilgjengelig

Vær aktiv på LinkedIn! Algoritemen på LinkedIn fungerer nemlig slik at de aktive brukerne ofte havner lengre opp i søk. Bruk gjerne LinkedIn til å stille spørsmål om noe du lurer på i forbindelse med studiene; “Jeg skal skrive en bacheloroppgave om...og lurer på om det er noen som har erfaring med...?” eller “Er det noen som kan svare på en undersøkelse om...?” Her er noen konkrete tips til hvordan du kan bli mer aktiv og tilgjengelig på LinkedIn:

  • Ha en offentlig profil – lek med innstillingene og se hvordan den offentlige profilen din endrer seg
  • Sjekk andres profiler for å bli inspirert og vise at du er nysgjerrig. Ikke la deg skremme av at andre får vite at du har vært på profilen deres. Det oppleves som et komplement!
  • Følg med på fanen “stillinger” og lagre relevante karrieresøk
  • Still faglige spørsmål eller karrierespørsmål, for eksempel kan du legge fram en faglig aha-opplevelse du har hatt og spør om noen har eksempler på hvordan det fungerer i praksis.
  • Lik, del og kommenter innlegg. Dette er med på å gjøre deg relevant og synlig, og kan vekke interesse hos andre.

9) Følg det som interesserer deg

LinkedIns algoritme er god, og gir deg mulighet til få karriererelevant informasjon som du ikke vil finne andre plasser. Du kan søke opp og følge både bedrifter, personer og emneknagger som hjelper deg til å oppdage folk, diskusjoner og artikler du ikke ville funnet på andre måter. Hva skjer i bransjer eller bedrifter du er nysgjerrig på? Hva diskuteres innenfor dine interesseområder? Ser du en emneknagg i feeden som interesserer deg, kan du også følge denne.

10) Utvid nettverket ditt

På LinkedIn må man ikke kjenne alle som man ønsker å knytte kontakt med, men det kan være nyttig å sette relasjonen inn i en kontekst før du legger til nye kontakter. Kanskje har dere felles bekjente eller sammenfallende interesser som gjør at du blir nysgjerrig eller inspirert? Her er noen tips til hvordan du kan utvide nettverket ditt:

  • Ha lav terskel og legg til medstudenter, kolleger, forelesere, familie, venner, personer du treffer på for eksempel seminarer.
  • Legg gjerne til personer som du blir nysgjerrig på eller inspirert av. Send en melding sammen med invitasjonen som forklarer hvorfor du ønsker kontakt. Dette vil bli positivt mottatt!
  • Det tar tid å bygge opp et nettverk, så begynn i dag og vær tålmodig.
  • Gå inn på UiA sin profil og velg fanen “Alumni”. Søk opp ditt studium og se hva tidligere studenter jobber med. Følg de som du er nysgjerrig på og fortell dem at du er student når du legger de til i nettverket ditt.