Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Generell studiekompetanse.
For å få innpassingsopptak til 2. studieår i bachelorprogrammet må årsstudium i kommunikasjon ved UiA eller tilsvarende være bestått.
Dette er et studium innenfor kommunikasjon, medier og tekst i et humanistisk perspektiv. Det skal utvikle både teoretisk, analytisk og praktisk kompetanse. Teori og arbeidsmetoder vil bevisstgjøre studentene som kreative produsenter og reflekterte brukere av tekst og informasjon innenfor ulike sjangrer. Studentene arbeider både analytisk og praktisk med nettbaserte, audiovisuelle og trykte medier.
I studiet ses verbal og visuell kommunikasjon i sammenheng, og kunnskaper om tekstsjangrer ses i sammenheng med kunnskap om medienes teknologi og virkemåte. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse om forholdet mellom uttrykk, innhold og medium, slik at de kritisk og reflektert kan gjennomføre en formidlingsprosess fra idéstadium til ferdig medieprodukt. Studiet skal også gi studentene en innføring i relevant forsknings- og utviklingsarbeid.
Studiet har to studieretninger:
Studieretningen Kommunikasjon og medier har en noe mer teoretisk tilnærming, mens retningen Medieproduksjon gir mer rom for praktisk arbeid, særlig innenfor videoproduksjon. Retningene har mange emner felles, de fleste av disse innebærer praktisk medie- og kommunikasjonsarbeid.
Studiet er et bachelorprogram med fordypningsenhet. Fordypningsdelen i programmet består av 85 studiepoeng. Av disse er 40 studiepoeng på påbyggingsnivå (nivå 2).
Følgende emner utgjør fellesdelen av fordypningen:
I studieretningen Kommunikasjon og medier inngår i tillegg følgende emner i fordypningsdelen:
I studieretningen Medieproduksjon inngår i tillegg følgende emner i fordypningsdelen:
Studentene kan i tredje året (breddeenhet 60 sp) velge mellom en rekke relevante årsstudier og emnegrupper. Aktuelle fag kan være for eksempel språk, litteratur, samfunnsfag, kunstfag eller IKT-fag. Man kan velge enten årsstudium (60 sp), 2 breddenheter à 30 sp eller én breddeenhet på 30 sp og 30 sp fritt valgte emner. Det legges til rette for å dra på utveksling i det tredje året – eller i deler av det.
Bærekraftskompetanse:
Medie- og kommunikasjonskompetanse er helt avgjørende for å lykkes med FNs bærekraftsmål som «er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030». Derfor vil de fleste emnene innen studieprogrammet også gi studentene bærekraftskompetanse. Dette skjer gjennom en teoretisk, kritisk og praktisk tilnærming til medier og kommunikasjon.
1. sem | Valg 1. år - Studieretning | KOM114-1 Skrift og bilde 15 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | KOM109-1 Digital formidling 15 sp | |||||||||||
3. sem | KOM205-1 Journalistikk og presserelatert PR 10 sp | KOM209-1 Metode for medie- og kommunikasjonsstudier 5 sp | KOM208-1 (1/2) Bacheloroppgave 5 sp | EX-102-1 Examen facultatum humanioravariant 10 sp | ||||||||
4. sem | KOM208-1 (2/2) Bacheloroppgave 10 sp | KOM206-1 Strategisk kommunikasjon 10 sp | EX-100-1 Examen philosophicum 10 sp | |||||||||
5. sem | Breddeenhet 60 sp / utveksling | |||||||||||
6. sem |
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidatene
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidatene
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidatene
Kandidatene skal også ha kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i tråd med valgt breddeenhet.
Bachelorprogrammet i kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, oppgaver, pensum og gjesteforelesere. Undervisningsspråket er norsk.
Studentutveksling: Det ligger godt til rette for internasjonal studentutveksling som breddeenhet, enten ett semester eller et helt studieår. Et utvekslingsopphold er relevant for kommunikasjonsstudiet ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innenfor kommunikasjon internasjonalt. UiA legger til rette for studentutveksling, både gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus og ellers gjennom UiAs avtaler for studentutveksling. Se fakultetets nettsider om aktuelle studiesteder i utlandet (https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-humaniora-og-pedagogikk/utveksling2).
Se UiA sine nettsider om studentutveksling (https://www.uia.no/student/utveksling)
Programmet sikter mot alle profesjoner der kommunikasjon og formidling gjennom ulike medier inngår. Aktuelle yrkesområder er offentlig og privat informasjonsvirksomhet, kommunikasjonsrådgivning, PR, journalistikk og annen medievirksomhet og promotering.
Studiet kvalifiserer for en rekke masterstudier avhengig av emnesammensetningen og de ulike masterstudienes spesifikke opptakskrav. Universitetet i Agder tilbyr blant annet masterprogram i samfunnskommunikasjon.
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk