Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Generell studiekompetanse.
Studenter som har bestått alle avsluttende emner fra første semester på DATA-V IKT årsstudium kan søke direkte til UiA om innpassingsopptak til 2. studieår. Se UiAs nettsider for informasjon om frister og hvordan man søker innpassingsopptak.
Bachelorprogrammet i multimedieteknologi og -design dekker både teknologi, design og formidling, men har hovedvekt på teknologi. Studiet omfatter den teknologiske basisen som skal til for å skape multimedieinnhold med tanke på web, video, nettbrett og mobiltelefon; 2d- og 3d-grafikk, lyd og programmering. Det undervises også i grunnleggende design og formidling.
Studiet avsluttes med en bacheloroppgave som normalt innbefatter utarbeidelse av en ferdigstilt multimedieproduksjon. Bacheloroppgaven gjennomføres normalt i vårsemesteret. Fakultetet kan etter søknad godkjenne at den gjennomføres i høstsemesteret dersom studenten oppfyller forkunnskapskravene, og det er tilgjengelig veiledningskapasitet for prosjektet.
1. sem | DAT101-G (1/2) Programmering Grunnkurs 5 sp | DAT100-G Datateknikk 5 sp | DAT227-G Foto 5 sp | DAT104-G Multimediedesign 10 sp | DAT110-G (1/2) Webpublisering 5 sp | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ORG001-1 HMS-kurs 0 sp | ||||||||||||
2. sem | DAT101-G (2/2) Programmering Grunnkurs 5 sp | MA-111-G Matematikk for multimedia 10 sp | DAT222-G Visuell design 10 sp | DAT110-G (2/2) Webpublisering 5 sp | ||||||||
3. sem | DAT228-G (1/2) Lyd 5 sp | DAT229-G (1/2) Video 5 sp | EX-109-G Filosofi for mediefag og teknologi 10 sp | DAT200-G Grafisk databehandling 10 sp | ||||||||
4. sem | MM-107-G Databaser 5 sp | MM-300-G 3D-modellering og animasjon 15 sp | DAT229-G (2/2) Video 5 sp | DAT228-G (2/2) Lyd 5 sp | ||||||||
5. sem | DAT230-G Authoring Software 10 sp | MM-206-G Applikasjonsutvikling 1 10 sp | Valgfag | |||||||||
6. sem | DAT303-G Bacheloroppgave Multimedia 20 sp | MM-207-G Applikasjonsutvikling 2 10 sp |
KUNNSKAP
Etter fullført studium skal kandidaten:
- ha inngående kunnskap om fagfeltet multimedia.
- ha grunnleggende kunnskaper innen multimedieteknologi, design, programmering, web, formidling, fotografering og video.
- ha kunnskap om kommunikasjon og teknologi, kommunikasjon mellom mennesker og kommunikasjonsmedier som uttrykks- og kommunikasjonsmiddel i samfunnet.
- ha kjennskap til grunnleggende grafisk design, layout og vestlig kunsthistorie.
- kjenne til relevante virkemidler i interaktiv markedsføring og kunne delta i utformingen av en markedsføringsstrategi.
- kjenne til forskningsutfordringer innen multimedia, samt vitenskaplig metodikk og arbeidsmåter innen fagfeltet.
- kunne selvstendig oppdatere sin kunnskap.
FERDIGHETER
Etter fullført studium skal kandidaten:
- kunne anvende og bearbeide kunnskap for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger både i nytenkning, problemformulering, analyse, spesifikasjon, løsningsgenerering, evaluering, valg og rapportering.
- kunne identifisere, planlegge og gjennomføre multimedieprosjekter, arbeidsoppgaver, forsøk og eksperimenter både selvstendig og i gruppe.
- kunne produsere alle deler som inngår i et fullstendig multimedieprodukt.
- beherske sentrale verktøy for å skape multimedieinnhold i både 2d og 3d.
- beherske programmering og forstå de bakenforliggende algoritmer og datastrukturer.
- beherske modellering, programmering og transaksjoner i moderne databasesystem.
- beherske grunnleggende lyd- og videoteknologi.
- kunne anvende stillbildekamera og videokamera, samt tilhørende redigeringsprogramvare, for multimedieproduksjoner.
- kunne programmere og modellere 2- og 3-dimensjonal grafikk.
- kunne utvikle internettjenester og webapplikasjoner med en effektiv interaktiv design.
- kunne skape grafiske komposisjoner som formidler et budskap på en effektiv måte.
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført studium skal kandidaten:
- kunne skape interaktive og funksjonelle multimedieprodukter av høy kvalitet både teknisk og innholdsmessig.
- kunne arbeide selvstendig og i gruppe
- kunne formidle problemstillinger og løsninger, både muntlig og skriftlig i faglige, så vel som allmenne, sammenhenger.
- være bevisst miljømessige, etiske og økonomiske konsekvenser av informasjonsteknologiske produkter og løsninger og evner å se disse både i et lokalt og et globalt livsløpsperspektiv.
Arbeidsformene skal i tillegg til faglig utvikling, utvikle evne til praktisk problemløsing, samarbeid og kommunikasjon. Sentrale undervisningsformer som blir brukt er fellesforelesninger, gruppearbeid, selvstudium og individuelle øvinger. Det er normalt ikke frammøteplikt til de ordinære forelesningene, men enkelte emner kan ha obligatorisk frammøte. Dette kunngjøres spesielt. Det forutsettes at studentene på egen hånd tilegner seg en stor del av lære- og arbeidsstoffet som hører med til studiet. Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte emner kan undervises på andre skandinaviske språk eller engelsk.
En del tid er timeplanfestet til øving og laboratoriearbeid der klassene blir delt i passe store grupper. Dette er arrangert slik for at alle studentene skal ha tilgang til utstyr og/eller assistanse slik at øvingsarbeidet kan utføres. Studentene må allikevel regne med å arbeide utover den timeplanfestede tiden for å utføre oppgavene tilfredsstillende.
Studentene skal utarbeide og hvert semester oppdatere sin personlige utdanningsplan. Studentene forventes å ta fullt ansvar for egen læringssituasjon og progresjon i forhold til sin utdanningsplan.
I forbindelse med arbeid med bacheloroppgave, er det obligatorisk frammøte til minst 10 veiledningsmøter. Student og veileder har et felles ansvar for at dette blir gjennomført.
Multimedia er et fagfelt der bedrifter og fagpersoner både samarbeider og konkurrerer like mye internasjonalt som nasjonalt, og studiet skal forberede kandidatene på dette. Litteraturen i studiet er hovedsakelig på engelsk, og studentene møter engelsk gjennom bruk av ressurser som videoer, datablader og artikler. I enkelte emner er det krav om skriftlige arbeider på engelsk. På denne måten blir studentene trenet i et internasjonalt fagspråk og kan kommunisere med oppdatert fagterminologi.
Undervisningsspråket er normalt norsk. Enkelte emner kan undervises på andre skandinaviske språk eller engelsk. Femte semester undervises på engelsk.
Bachelorstudentene kan integrere utenlandsstudier i sin utdanningsplan og som utvekslingsstudent ta 5. og / eller 6. semester ved et partneruniversitet i utlandet der universitetet har avtale. Fakultetet samarbeider blant annet med læresteder i Østerrike, Nederland, USA og Australia.
Eventuelle emner tatt i utlandet skal passe inn i studentens utdanningsplan og skal godkjennes av UiA før utreise. Det skal også skrives en avtale om utvekslingsopphold. Det er meget viktig å forberede et utvekslingsopphold god tid i forveien i samråd med studieprogramleder og internasjonalt kontor.
Etter fullført studium, vil kandidaten kunne arbeide med alle aspekter ved digitale medier, inkludert lyd, tekst, grafikk, animasjoner, video og interaktivitet. Kandidaten vil ha de nødvendige kunnskaper til å lage en komplett multimedieproduksjon for internett samt for applikasjoner. Det er behov for slike kunnskaper i mange ulike områder av næringslivet og offentlige virksomheter.
Kandidater som har en bachelorgrad i multimedieteknologi og -design kan studere videre på masterprogrammet i Multimedia and Educational Technology ved UiA eller tilsvarende masterprogram i Norge eller utlandet.
UiA har, sammen med studentene, arrangert en årlig tur til utlandet for å besøke relevante teknologibedrifter og universiteter. Dette er et frivillig arrangement og ikke et krav i studiet, og studenten må således dekke utgifter til en slik reise selv.
I tilfelle hvor valgemner inkluderer arbeidspraksis, eller hvor valgemner gir studenten mulighet for å sitte på en bedrifts lokasjon, eller i emner hvor studenten selv velger å opprette samarbeid med bedrifter/organisasjoner, må studenten selv dekke reisekostnader.
180
Heltid
Grimstad
Fakultet for teknologi og realfag