Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.
Tilstrekkelig god ernæring er en grunnleggende forutsetning for vekst, utvikling, læring, funksjon og helse gjennom hele livsløpet. Mat og måltider har stor betydning for trivsel og velvære og er for de fleste en viktig del av hverdagslivet. Selv om de fleste i Norge får dekket sitt energibehov, viser det globale sykdomsbyrde-prosjektet at uhensiktsmessig kosthold og spisemønster er blant faktorene som bidrar mest til sykdom, helsetap og nedsatt funksjon og trivsel her i landet. Samtidig påvirker kostholdets sammensetning miljøet gjennom klimaavtrykk og derigjennom livsbetingelsene på kort og lang sikt. Befolkningens kosthold og ernæringsstatus har derfor stor betydning i et folkehelseperspektiv.
Årsakene til ubalansert ernæring og konsekvensene av dette er mange og komplekse. Det betyr at tiltak for å fremme helse og trivsel gjennom god ernæring må bygge på solid kunnskap om hva som påvirker befolkningens kosthold og hvordan endringsprosesser kan iverksettes. Dette krever samfunnsforståelse og kunnskap og ferdigheter når det gjelder metoder og virkemidler på ulike nivåer.
Samfunnsrettet ernæringsarbeid er systematisk og evidensbasert innsats for å fremme bærekraftig ernæring. Det retter seg mot alle grupper i samfunnet og alle faser av livet. Muligheten til god ernæring påvirkes av samfunnsstrukturer som lover og regler, politiske beslutninger, økonomiske forhold, tilgang til sunn mat og kostholds- og ernæringskompetanse hos individet og andre aktører. Ernæringsarbeid i samfunnet bygger derfor på slik kunnskap.
Samfunnsrettet ernæringsarbeid foregår på arenaer der befolkningen lever sine liv; på helsestasjoner, i barnehager, på skoler og SFO, på arbeidsplasser, sosiale møteplasser og i institusjoner som har ansvar for beboernes ernæring, som barnevernsinstitusjoner, vernede boliger, pleiehjem og fengsel. Samfunnsrettet ernæringsarbeid foregår også gjennom opplysningsvirksomhet, planarbeid, politisk arbeid og lobbyvirksomhet.
UiAs bachelorprogram i samfunnsrettet ernæringsarbeid er et 3-årig integrert bachelorstudium. Studiet skal bidra til en kompetent og fleksibel arbeidsstyrke innenfor ernæringsarbeid i samfunnet, med kompetanse innenfor ernæringsarbeid lokalt og nasjonalt, men også med globale perspektiver og kunnskap om europeiske og internasjonale føringer for ernæringsarbeid.
Studieprogrammet skal bidra til en solid kunnskapsbase innenfor ernæringsfaget, basert på kunnskap om mat, kroppens funksjon, ernæringsfysiologi, samfunnsrettet ernæring, nasjonal og global ernæringspolitikk og ernæringsepidemiologi. Programmet skal fremme generiske ferdigheter knyttet til formidling, prosjektutvikling, samarbeid og kapasitetsbygging. Programmet skal bidra til å bygge endringskompetanse og utvikle kandidatenes innovative ferdigheter gjennom sosialt entreprenørskap. Ferdigheter med tanke på kartleggingsarbeid, planlegging, utvikling, implementering og evaluering av ernæringsrettede tiltak står sentralt i programmet.
1. sem | ERN138-1 Mat, næringsstoffer og kostholdsanbefalinger 10 sp | ERN137-1 Introduksjon til samfunnsrettet ernæringsarbeid 10 sp | SY-124-1 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi 10 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | ERN139-1 Ernæring og metabolisme 10 sp | ERN136-1 Ernæringspolitikk 10 sp | HEL103-1 Folkehelserettet planleggings- og prosjektarbeid 10 sp | |||||||||
3. sem | ERN212-1 Ernæringsrelaterte sykdommer og tilstander 10 sp | HEL203-1 Folkehelsearbeid i praksis 10 sp | Valgemner | |||||||||
4. sem | Bredde start vår 2026 | |||||||||||
5. sem | ME-200-1 Innføring i vitenskapelig metode og statistikk 10 sp | TFL203-1 Sosialt entreprenørskap og innovasjon i ernæringsarbeid 10 sp | ERN213-1 Systematisk ernæringsarbeid i lokalsamfunnet 10 sp | |||||||||
6. sem | ERN206-1 Ernæringsepidemiologi 15 sp | ERN211-1 Bacheloroppgave i samfunnsrettet ernæringsarbeid 15 sp |
Etter fullført bachelorprogram skal kandidaten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Undervisnings- og læringsformer i programmet skal fremme dybdelæring og praktiske ferdigheter, og bygger oppunder læringsutbyttebeskrivelsene slik at studentene når disse. I tillegg til forelesninger vil studentaktive undervisningsmetoder brukes aktivt, eksempelvis seminarer, gruppearbeid, samarbeidsprosjekter, arbeidslivspraksis, praktiske øvelser i kjøkken og datalaboratorium, rollespill, entreprenørskapsprosjekt og studentpresentasjoner. Det vil bli gitt veiledning i emner med større prosjekter. I noen emner er deler av undervisningen nettbasert.
Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.
Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.
De store ernæringsutfordringene er globale. Det er derfor viktig med et internasjonalt perspektiv på utfordringsbildet. Studentene vil derfor bli oppfordret til å reise på utveksling i 4. semester for å utvide sine perspektiver og få erfaring med og kjennskap til hvordan andre land møter kostholds- og ernæringsutfordringer. Det vil også være mulig å ta engelskspråklige emner ved Universitetet i Agder, da hovedsakelig knyttet til bærekraftig utvikling. Studentene vil møte globale perspektiver i flere av studieprogrammets egne emner. Undervisningsspråket i studieprogrammet er norsk, men noe undervisning vil gis på engelsk. Det vil også være engelsk pensumlitteratur.
Det finnes mer informasjon om utvekslingsmuligheter på universitetets nettsider.
Bachelorprogrammet i samfunnsrettet ernæringsarbeid kvalifiserer for opptak til masterprogrammet i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder og andre masterprogrammer i inn- og utland.
Kandidater med bachelorgrad i samfunnsrettet ernæringsarbeid kan søke seg til stillinger i offentlig sektor på kommune-, fylkeskommune- eller statlig nivå. Det finnes også aktuelle stillinger innenfor ideelle organisasjoner som opererer på arenaer der kosthold og ernæring inngår som del av tilbudet eller er en del av det helsefremmende arbeidet. Kandidatene har også relevant kompetanse for stillinger i næringslivet, eksempelvis innenfor matvareindustrien, helse- og ernæringsformidling og i større bedrifter med eget mattilbud.
Studentene må legge fram politiattest ved opptak til studiet. Merknad på politiattesten kan føre til at søker blir utelukket fra praktiske emner i studiet.
I programmet foregår det løpende skikkethetsvurdering av studentene gjennom hele studiet. Denne skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere i arbeid rettet mot brukere. Det er viktig at du som student setter deg inn i dette. Du finner ytterligere informasjon om skikkethetsvurdering her: https://www.uia.no/studier/for-studenter/administrer-dine-studier/skikkethetsvurdering.html<
180
Heltid
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap